10 Petua
Mengurus Konflik.
Konflik yang berlaku dalam sesebuah pasukan
boleh menjejaskan prestasi dan merosakkan kelangsungan hidup seseorang. Apabila
ia terjadi, banyak implikasi dan kesan negatif yang boleh dilihat. Bukan sahaja
kepada individu yang berkonflik, ia melibatkan juga organisasi secara amnya.
Setiap manusia berbeza. Ada orang yang
sering ditimpa konflik; sama ada di rumah atau di pejabat. Ada pula yang jarang
sekali berhadapan dengan konflik.Kehidupan mereka lebih gembira dan berprestasi
berbanding orang yang sering ditimpa konflik.
Oleh
yang demikian, kita bersetuju bahawa konflik mendatangkan banyak kesulitan
dalam pelbagai situasi. Jadi, apakah yang boleh kita lakukan untuk mengelakkan
atau mengurangkan daripada berlakunya konflik?
Ada beberapa petua berguna untuk mengatasi konflik
yang melanda:
- Memiliki Hati Yang Wang Suci
Orang yang
bersifat busuk penuh dengan sifat-sifat yang membawa kepada konflik. Hasad,
dengki, dendam, marah, takbur, sombong, menunjuk-nunjuk dan berbangga diri
adalah sifat
orang yang selalu berkonflik. Jauhi diri daripada mereka, dan
jagalah hati anda supaya tidak
dijangkiti penyakit-penyakit jiwa.
- Berhenti Menghukum Orang Lain.
Jangan
terlalu memandang keburukan dan kelemahan orang lain sahaja. Mungkin dia pernah
melakukan kesilapan, tetapi bukankah ia satu kesilapan? Berikan peluang kepada
dia untuk
memperbaiki kelemahan yang ada. Nilai seseorang dengan prestasi yang
ditunjukkan, bukan
semata-mata kerana individu tersebut.
- Berikan Peluang Kepadanya Untuk “Meletup”
Jika dia
marah, berilah peluang kepadanya untuk meluahkan apa yang terbuku. Diamkan diri
dan dengar dengan penuh perhatian. Tidak salah jika merendah diri untuk
kebaikan bersama.
Jika anda
asyik mencelah dan bertekak dengan orang yang tidak rasional, anda juga akan
dilihat sebagai orang yang tidak rasional.
Orang yang
rasional tidak “meletup” dan mengamuk. Tiada gunanya bertengkar atau bertikam
lidah. Beri peluang mereka untuk meluahkan segala “lava dan muntahan” kemarahan
mereka.
Jangan mencelah.
- Ingat Tujuan Hidup
Kita diutus
sebagai hamba Allah dan khalifah di muka bumi ini. Maka setiap kali berlaku
konflik, kita tanya pada diri: “Adakah konflik itu membantu saya melaksanakan
tujuan
tersebut? Adakah konflik ini berbaloi untuk diteruskan? Bukankah kita
ada tujuan hidup yang
lebih besar dariapada semua ini?”
- Pastikan Pintu Komunikasi Sentiasa Terbuka
Tonjolkan
imej bahawa anda seorang yang menerima apa-apa sahaja komen darpada orang
lain.
Tanpa komunikasi terbuka, orang lain akan “makan hati” dan menympan perasaan
tidak
selesa terhadap anda.
Ini hanya
menimbulkan konflik dan krisis yang tidak diperlukan. Jangan sekali-kali
mengherdik
orang lain, semata-mata kerana dia bersuara. Ia hanya akan menutup
pintu komunikasi buat
selama-lamanya.
- Turun Padang
Ada kalanya
orang bawahan berasa terasing dan terpinggir untuk berjumpa anda secara tidak
langsung. Mungkin kerana jawatan atau pejabat yang agak jauh. Oleh itu, apa
salahnya anda
turun padang melihat mereka bekerja .
Lebih baik,
kalau sesekali anda mengajak mereka makan bersama-sama dan berbual tentang
rutin kerja mereka. Ini sangat baik untuk membentuk suasana kerja yang
kondusif.
- Sesukar Mana Sekalipun, Bawa Berbincang
Semakin
sulit sesuatu perkara, semakin perlu dibincangkan bersama-sama. Kenal pasti
perkara-
perkara yang menjadi “api dalam sekam” dalam organisasi anda. Jangan
tunggu sehingga
berlaku konflik, barulah hendak dibincangkan. Teliti
perkara-perkara sulit dan sukar yang
belum dibincangkan. Atur pertemuan, dan
bincangkan dengan hati yang terbuka.
- Tumpukan Kepada Maklumat Dan Data.
Elakkan
daripada mempercayai khabar angin dan gosip. Sebagai seorang yang berpendidikan
dan mempunyai harga diri, anda tidak sepatutnya dipengaruhi oleh sesuatu yang
tidak berasas.
Jika khabar
angin yang tidak menyenangkan, lakukanlah penyiasatan sebelum bertindak.
Jangan tergesa-gesa.
- Biarlah Mereka Tahu Apa-Apa Yang Berlaku.
Melakukan
perkara yang baik tidak cukup dalam organisasi. Apa yang penting, biarlah
mereka
tahu bahawa perkara yang baik telah berlaku. Biarlah orang lain tahu
bahawa anda sudah pun
melaksanakan tugas anda dengan baik.
melaksanakan tugas anda dengan baik.
Bukan untuk
menunjuk, tetapi untuk memastikan bahawa tiada salah faham dan buruk sangka
yang timbul nanti. Anda bertanggungjawab untuk melaksanakan tugasan anda, dan
orang lain
pula berhak untuk mengetahui sejauh mana anda melaksanakan tugasan anda.
pula berhak untuk mengetahui sejauh mana anda melaksanakan tugasan anda.
- Maafkan Semua Orang
Ini ialah
satu petua yang ringkas tetapi amat sukar untuk dilakukan. Setiap kali sebelum
tidur,
fikirkan orang yang telah menyakiti hati anda pada hari tersebut. Tarik
nafas, dan maafkan
mereka.
Bukan
sahaja ia dapat mengelakkan konflik, bahkan anda akan bangun dengan lebih segar
dan
bersemangat!
Konflik
berlebihan akan meningkatkan stress serta memerlukan komitmen yang tinggi untuk
menyelesaikannya. Apabila konflik dapat dielakkan, anda boleh menumpukan masa
dan
perhatian untuk meningkatkan prestasi dan keupayaan diri. Oleh itu, tidak
rugi jika anda
berusaha untuk mengelakkan konflik.
#Jom pakat
amalkan. Semoga kita akan dirahmati Allah.
Dipetik
dari Majalah Solusi #56 MS 74-75
Tiada ulasan:
Catat Ulasan