SPI PAHANG

Ahad, 23 April 2017

PENGURUSAN KONFLIK DALAM ORGANISASI



10 Petua Mengurus Konflik.

    Konflik yang berlaku dalam sesebuah pasukan boleh menjejaskan prestasi dan merosakkan kelangsungan hidup seseorang. Apabila ia terjadi, banyak implikasi dan kesan negatif yang boleh dilihat. Bukan sahaja kepada individu yang berkonflik, ia melibatkan juga organisasi secara amnya.

    Setiap manusia berbeza. Ada orang yang sering ditimpa konflik; sama ada di rumah atau di pejabat. Ada pula yang jarang sekali berhadapan dengan konflik.Kehidupan mereka lebih gembira dan berprestasi berbanding orang yang sering ditimpa konflik.

    Oleh yang demikian, kita bersetuju bahawa konflik mendatangkan banyak kesulitan dalam pelbagai situasi. Jadi, apakah yang boleh kita lakukan untuk mengelakkan atau mengurangkan daripada berlakunya konflik?

    Ada beberapa petua berguna untuk mengatasi konflik yang melanda:

  • Memiliki Hati Yang Wang Suci
          Orang yang bersifat busuk penuh dengan sifat-sifat yang membawa kepada konflik. Hasad, 
          dengki, dendam, marah, takbur, sombong, menunjuk-nunjuk dan berbangga diri adalah sifat
          orang yang selalu berkonflik. Jauhi diri daripada mereka, dan jagalah hati anda supaya tidak
          dijangkiti penyakit-penyakit jiwa.

  • Berhenti Menghukum Orang Lain.
          Jangan terlalu memandang keburukan dan kelemahan orang lain sahaja. Mungkin dia pernah 
          melakukan kesilapan, tetapi bukankah ia satu kesilapan? Berikan peluang kepada dia untuk 
          memperbaiki kelemahan yang ada. Nilai seseorang dengan prestasi yang ditunjukkan, bukan
          semata-mata kerana individu tersebut.

  • Berikan Peluang Kepadanya Untuk “Meletup”
          Jika dia marah, berilah peluang kepadanya untuk meluahkan apa yang terbuku. Diamkan diri
          dan dengar dengan penuh perhatian. Tidak salah jika merendah diri untuk kebaikan bersama. 
          Jika anda asyik mencelah dan bertekak dengan orang yang tidak rasional, anda juga akan   
          dilihat sebagai orang yang tidak rasional.

         Orang yang rasional tidak “meletup” dan mengamuk. Tiada gunanya bertengkar atau bertikam 
         lidah. Beri peluang mereka untuk meluahkan segala “lava dan muntahan” kemarahan mereka.  
         Jangan mencelah. 

  • Ingat Tujuan Hidup
          Kita diutus sebagai hamba Allah dan khalifah di muka bumi ini. Maka setiap kali berlaku 
          konflik, kita tanya pada diri: “Adakah konflik itu membantu saya melaksanakan tujuan 
          tersebut? Adakah konflik ini berbaloi untuk diteruskan? Bukankah kita ada tujuan hidup yang 
          lebih besar dariapada semua ini?”

  • Pastikan Pintu Komunikasi Sentiasa Terbuka
          Tonjolkan imej bahawa anda seorang yang menerima apa-apa sahaja komen darpada orang
           lain. Tanpa komunikasi terbuka, orang lain akan “makan hati” dan menympan perasaan tidak 
           selesa terhadap anda.
 
         Ini hanya menimbulkan konflik dan krisis yang tidak diperlukan. Jangan sekali-kali mengherdik
         orang lain, semata-mata kerana dia bersuara. Ia hanya akan menutup pintu komunikasi buat 
         selama-lamanya.

  • Turun Padang

          Ada kalanya orang bawahan berasa terasing dan terpinggir untuk berjumpa anda secara tidak 
          langsung. Mungkin kerana jawatan atau pejabat yang agak jauh. Oleh itu, apa salahnya anda 
          turun  padang  melihat mereka bekerja .

          Lebih baik, kalau sesekali anda mengajak mereka makan bersama-sama dan berbual tentang 
          rutin kerja mereka. Ini sangat baik untuk membentuk suasana kerja yang kondusif.

  • Sesukar Mana Sekalipun, Bawa Berbincang
          Semakin sulit sesuatu perkara, semakin perlu dibincangkan bersama-sama. Kenal pasti perkara-
          perkara yang menjadi “api dalam sekam” dalam organisasi anda. Jangan tunggu sehingga 
          berlaku konflik, barulah hendak dibincangkan. Teliti perkara-perkara sulit dan sukar yang 
          belum dibincangkan. Atur pertemuan, dan bincangkan dengan hati yang terbuka.

  • Tumpukan Kepada Maklumat Dan Data.
          Elakkan daripada mempercayai khabar angin dan gosip. Sebagai seorang yang berpendidikan 
         dan mempunyai harga diri, anda tidak sepatutnya dipengaruhi oleh sesuatu yang tidak berasas.  
         Jika khabar angin yang tidak menyenangkan, lakukanlah penyiasatan sebelum bertindak. 
         Jangan tergesa-gesa. 

  • Biarlah Mereka Tahu Apa-Apa Yang Berlaku.
          Melakukan perkara yang baik tidak cukup dalam organisasi. Apa yang penting, biarlah mereka 
          tahu bahawa perkara yang baik telah berlaku. Biarlah orang lain tahu bahawa anda sudah pun
          melaksanakan tugas anda dengan baik.
       
         Bukan untuk menunjuk, tetapi untuk memastikan bahawa tiada salah faham dan buruk sangka 
         yang timbul nanti. Anda bertanggungjawab untuk melaksanakan tugasan anda, dan orang lain   
         pula berhak untuk mengetahui sejauh mana anda melaksanakan tugasan anda.

  • Maafkan Semua Orang
          Ini ialah satu petua yang ringkas tetapi amat sukar untuk dilakukan. Setiap kali sebelum tidur,
          fikirkan orang yang telah menyakiti hati anda pada hari tersebut. Tarik nafas, dan maafkan 
          mereka.

          Bukan sahaja ia dapat mengelakkan konflik, bahkan anda akan bangun dengan lebih segar dan 
          bersemangat!

          Konflik berlebihan akan meningkatkan stress serta memerlukan komitmen yang tinggi untuk
          menyelesaikannya. Apabila konflik dapat dielakkan, anda boleh menumpukan masa dan 
          perhatian untuk meningkatkan prestasi dan keupayaan diri. Oleh itu, tidak rugi jika anda   
          berusaha untuk mengelakkan konflik.

         #Jom pakat amalkan. Semoga kita akan dirahmati Allah.
          Dipetik dari Majalah Solusi #56 MS 74-75   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan