Setiap umat ada zaman malapnya. Tidak sedikit umat
yang gah kemudian menjadi lemah, akhirnya terus menjadi lemah, akhirnya terus
punah.
Walau bagaimanapun umat Islam ialah umat yang tidak
akan mati selama-lamanya. Hal ini kerana Allah tidak putus-putus
menganugerahkan kepada mereka golongan yang melakukan agenda tajdid sehingga
kiamat.
Rasulullah s.a.w. membawakan janji Allah: “
Sesungguhnya Allah akan mengutuskan pada awal setiap seratus tahun orang yang
akan mentajdidkan kefahaman agama umaat.” ( Riwayat Abu Daud)
Hadis ini membekalkan harapan kepada kita. Separah mana sekalipun kejatuhan umat, usah berputus asa untuk kembali menjadi gemilang pada satu masa nanti. Umat ini akan sentiasa hidup.
Inilah kelebihan utama yang Allah kurniakan ke atas
umat Islam yang sentiasa bergerak melakukan tranformasi sehingga hari kiamat.
Siapa Mujaddid?
Orang atau pihak yang melaksanakan tajdid dipanggil
mujaddid. Para ulama mengutarakan pelbagai penafsiran berkenaan mujaddid. Ada
ulama yang berpendapat bahawa mujaddid ialah orang perorangan.
Antara contoh yang masyhur ialah Khalifah Umar abdul
Aziz, Imam al-Syafi’I, Imam Asya’ri dan sebagainya.
Walau bagaimanapun saya cenderung dengan pendapat yang
mengatakan bahawa mujaddid boleh jadi individu mahupun kumpulan. Dan tajdid
berlaku dalam setiap bidang seperti tajdid dalam bidang fiqah, hadis dan
tafsir.
Pendapat ini turut dipegang oleh Imam al-Qaradawi
sebagaimana tersebut dalam kitabnya Min Ajli Sohwah Rasyidah.
Rukun tajdid.
Rukun tajdid terdiri daripada empat elemen seperti
yang dinyatakan oleh Dr. Ali Qurrah al-Daghi:
1.Mujaddid : Orang yang memenuhi kriteria sebagai
mujaddid.
2.Mujaddad : Agama
Islam.
3.Al-Mujaddad
lahu : Umat Islam yang bersedia untuk menerima
tajdid.
4.Alat-alat tajdid : Pelbagai namun yang paling penting
ialah ilmu.
Usaha tajdid hanya dapat direalisasikan dengan
melaksanakan empat teras. Dengan empat asas ini barulah usaha tajdid yang ingin
digerakkan tidak menjadi tabdid, iaitu perosak yang meruntuhkan apa-apa yang
dibina oleh ulama silam.
Empat teras tersebut ialah :
1.Mengenal agama Allah dengan tepat berdasarkan al-Quran
dan sunnah.
2.Mengetahui perkara-perkara yang bertambah atau
berkurang pada agama.
3.Melakukan ijtihad berdasarkan manhaj yang jelas untuk
menjelaskan Islam yang sempurna.
4.Menerangkan Islam dalam bentuk bahasa semasa.
Ruangan Tajdid
Dr. Ali al-Qurrah Daghi menyenaraikan 11 ruang yag
boleh dilakukan tajdid:
1.Akidah
2.Pemikiran
3.Ilmu dan seni
4.Perancangan
5.Kreativiti
6.Akhlak
7.Ekonomi
8.Sosial
9.Politik
10.Perindustrian, perniagaan dan pertanian.
11.Perlembagaan dan pelaksanaan.
Dengan keluasan bidang tajdid yang disebutkan, kita
mampu menyumbang dalam mana-mana lapangan yang bersesuaian dengan kerja kita.
Tajdid hakiki hanya akan berlaku perubahan meliputi
seluruh aspek kehidupan, bukan hanya urusan agama.
Proses Tajdid
Tajdid bermula dengan ijtihad tarjih iaitu proses
pemilihan pendapat ulama sambil mempermudahkan penyampaian fiqah. Proses ini
berakhir dengan ijtihad mutlak.
Tajdid bukan sahaja terhad di peringkat ijtihad, malah
merangkumi aspek penerangan, pemahaman konsep menurunkan hukum ke atas kes yang
berlaku, perundangan, cara mengajar dan sebagainya.
Walau bagaimanapun ada satu sikap yang akan
membantutkan sebarang usaha tajdid. Ini merujuk kepada fenomena ketaksuban terhadap
pemikiran seseorang atau mazhab tertentu. Sesiapa yang jumud tidak akan
meninggalkan pendapat yang dipegangnya selama ini walaupun dia tahu bahawa ada
pendapat lain yang lebih kuat dalilnya.
Sikap begini benar-benar dan telah merugikan umat
Islam. Sampai bila-bila umat akan terbantut, tidak mampu memajukan diri dek
keengganan mempelajari kebaikan daripada orang lain.
#dipetik dari Majalah Solusi 56 MS 62
Tiada ulasan:
Catat Ulasan